Sunday, April 25, 2010

Tentang awan

Awan adalah satu kejadian Allah yang juga menakjubkan saya .  Pertama, sebab ia sangat putih dan sangat fluffy. Macam kapas gergasi. (Yang mengingatkan saya  pada cotton candy.)

Bagaimana awan terjadi?  Mula-mula sang suria memanaskan bumi ini.  Kepanasan itu menyebabkan terbentuknya wap-wap udara  di permukaan air pada lautan, sungai atau tasik-tasik. Dan semua wap-wap yang panas ini akan naik ke atas  langit lalu  bersatu menjadi kepulan-kepulan awan.  Apabila wap-wap ini padat, ia menjelas dalam bentuk titisan-titisan air yang akan turun sebagai hujan.

Awan-awan di Kota Bharu lebih cantik daripada awan di KL. Cuba perhati.

Baru-baru ini makcik saya komen tentang indahnya awan di rumah nya di Kuantan. Lega saya, kerana saya ingatkan diri saya agak ganjil kerana suka perhatikan awan. Rupa-rupanya 'it runs in the family'.

Aishah pun suka tengok awan. Kadang-kadang di panggilnya saya ketingkap," MAMA! MAMA! TENGOK NI!!  Mula-mula saya ingatkan dia nampak UFO,  atau burung cantik , rupa-rupanya awan.

Lagi pun, Allah selalu menyebut tentang 'samawaati wal ardh', iaitu langit dan buminya. Jadi, kita kena perhati-perhatikanlah  apa yang di sebut Allah. Mesti ada sebab.

Disini saya tunjukkan gambar-gambar langit yang di ambil  photographer baru kita, Mimi.

No comments: