Friday, April 23, 2010

Pokok kelapa

Entah kenapa, teringatkan pokok kelapa. 

Pokok kelapa ni tersebar melalui berbagai cara. Jadi terbayang buah kelapa yang jatuh dari induk kelapa. Mula-mula jatuh bertaburan, ada yang tergolek  jauh sikit dan  tumbuh jadi pokok.  Ade yang di tolak ribut, masuk ke sebelah sana kampung dan tumbuh jadi pokok.

Ada buah yang dah jatuh bergolek-golek, lepas tu di sepak orang pulak.  Kemudian di tiup ribut sampai ke pantai. Dah takdir nak pegi jauh agaknya.  Lepas tu di tarik air masuk ke laut . Terapung-apung lama la jugak.  Kemudian arus tolak  ke tepian pantai di negeri lain dan tumbuh lah ia menjadi pokok. Jauh betul mengembara si buah kelapa ni.

Ade buah kelapa yang jadi pokok, ada yang kering kontang terus menjadi hampas.  Buah yang sangat baik  tumbuh jadi pokok, berbuah, banyak pulak tu, membiak merata-rata,  jauh dan dekat dan akhirnya menjadi pulau!

Pada sebatang pokok tu, benihnya sangat banyak. Kalau kita tengok pokok rambutan, apple atau pokok getah ke, buah dan benih ada beribu-ribu pada satu pokok. Tapi hanya benih yang elok yang akan jadi pokok.

So, moral of the story, bukan analogy manusia ni tersibar luas mencari sebuah kehidupan, bukan itu. Tetapi,  kebolehan-kebolehan yang mana pada diri kita yang boleh membawa hasil yang baik untuk diri kita dan orang lain.

No comments: