Monday, July 12, 2010

Dr ctmm

Semalam saya ke hospital disebabkan sakit di bahu dan lengan.  Dr cantik tapi muka masam (dr ctmm)  kata, 'frozen shoulder, dah tak boleh buat ape-ape'.( Okay....?!) Saya di beri temujanji dua bulan lagi juga di suruh habiskan ubat yang ada. Saya minta untuk membuat 'blood test' , dr ctmm kata ' tak perlu'. Saya pun terangkan  sudah lama saya tak periksa kolestrol dan badan dan kepala selalu terasa berat . Dr ctmm pun tulis slip blood test untuk di buat seminggu sebelum temujanji 2 bulan lagi. Saya yang dah lama rasa tak begitu cergas dan belum makan apa2 (puasa untuk ambil darah) beri cadangan,  'buat hari  ni boleh?' 'Suka hati,' kata dr ctmm acuh tak acuh.

Kadang-kadang saya rasa orang yang bersikap direct and straight to the point seperti Dr ctmm sangat-sangat  intelligent, sehinggakan mereka mampu untuk 'be so direct', tak payah lagi 'waste time choosing the correct words' bila berdepan dengan 'seorang lagi' pesakit. 
Tetapi....bila kita berjumpa pula seorang doktor yang ambil berat perasaan orang lain dan usaha lebih sikit demi menjaga hati, walaupun sudah 'sampai telinga' dengan penyakit dan pesakit, maka kita boleh buat perbandingan, siapa yang ada 'the touch' and siapa yang 'just a doctor'.

So, when a patient comes to you all sick and broken, you are supposed to mend them, with your skills and your words. If you cannot find the right words, just smile and bear it sebab seorang pesakit itu selalunya sakit. Kalau tidak, masakan di panggil pesakit. Mestilah di panggil pesihat.

No comments: