Saturday, December 5, 2009

Amar makruf





Saya ni tak pandai nak tazkirah. Pertama,  sebab saya ni  lemah lagi dalam amalan dan ibadat. Masih di takok lama,  perlu kekuatan untuk ibadat wajib. Pada hari-hari yang elok, bolehlah sambung amalan sunat, kalau tak,masa tu habis buat ape entah. lari sana, lari sini, tak kesudahan.

Tapi pagi  ni, teringin nak amar makruf. Amar makruf tu satu suruhan Allah yang amat penting untuk survival iman kite. Pengaruh di sekeliling kita ni banyak yang tak berasas agama. Surat khabar, majalah, tv lebih banyak menarik kita untuk leka dan hanyut. Melainkan bila bertemu kita dengan usaha2  amar makruf nahi mungkar.

Semua orang nakkan hidup yang senang. Nak rezeki yang luas, nak cinta yang sejati, nak ilmu yang jadikan hidup kita lebih baik. Dan kita akan bersyukur apabila kita dapat semua ni. Sebenarnya Allah berikan kita nikmat dalam hidup ni untuk kita buat sesuatu dengan nya.  Dengan duit tu senang, sedeqah, zakat, tapi dengan rezeki  selainnya? Masa senang, ilmu, ketenangan, kasih sayang , kesihatan. Ini semua nikmat Allah pada kita.

Banyak perkara yang kita boleh buat, Tak boleh buat yang besar, yang kecik pun Allah nampak jugak. How kecik? Baca sepipi Alqur'an atau baca sepotong ayat atau hadith pada keluarga kita, buka channel islamic di tv atau radio dan lain-lain.

Yang besar pulak banyak sangat dan amat baik kalau kita boleh buat. Kena berani susah sampai jadi pendokong-pendokong agama yang sambung usaha-usaha orang yang terdahulu. Susah tu...tapi tak mustahil...

No comments: